Vanliga frågor

Här hittar du alla vanliga frågor och svar.
Har du ytterligare frågor kan du kontakta oss på formuläret nedan.

Vanliga frågor & svar

Vad är en förmånscykel?

En förmånscykel är, precis som namnet antyder, en förmån som arbetsgivaren kan tillhandahålla. Arbetstagaren betalar skatt på förmånen och arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter.

Vad ingår i avtalet?

Personalcykel via din arbetsgivare ger dig tillgång till en cykel på ett enkelt, förmånligt och tryggt sätt. Under hela hyresperioden ingår, förutom hyran av din cykel och eventuella tillbehör och injustering. Årlig basservice, treårig garanti och ett stöldskydd med ISR-märkning kan ingå.

Vem tecknar jag avtalet med?

Avtalet är ett så kallat ”Underuthyrningsavtal” som tecknas mellan din arbetsgivare och dig som anställd. Du godkänner avtalet när du beställer din cykel.

Vad kostar min förmånscykel?

Din kostnad beror huvudsakligen på två saker: ditt val av cykelpaket och din marginalskatt. Din arbetsgivare gör ett bruttolöneavdrag och lägger eventuellt på ett förmånsvärde varje månad. Staten subventionerar numera förmånsvärden upp till 3 000 kr per år. Din nettokostnad beror på din lönenivå och marginalskatt. I beställningsportalen, som sätts upp när företaget skrivit avtal med Personalcyklar, ser du vad din månadskostnad för ditt valda cykelpaket blir.

Vad kostar det att köpa cykeln efter avtalstiden?

Enligt Skatteverket skall utköp göras till ett vid tiden gällande marknadsvärde. Vi har därför ingen möjlighet att förutbestämma ett utköpspris.

Måste man köpa loss sin cykel?

Nej. Efter hyrestiden går det bra att lämna tillbaka cykeln.

När och hur levereras cykeln?

Cykeln är normalt leveransklar i din valda butik inom ett par veckor efter att beställningsfönstret har stängt.

Vilka garantier gäller?

Din cykel omfattas av garanti under hela hyresperioden. Garantin gäller vid normalt användande och skötsel enligt leverantörens anvisningar.

Ingår service?

En årlig översyn kan ingå, och den omfattar hjälp med eventuella fabrikationsfel, justering och kontroll av växlar, bromsar och nav etc. Reparationer och byte av slitagedelar bekostar man själv.

Vad händer om cykeln skulle bli stulen?

I de flesta avtal från 2023 ingår ett trygghetspaket, kontrollera om du har trygghetspaket och läs i broschyren ”Info till personalen” vad som gäller.  Har du inte trygghetspaket ansvarar du för att cykeln är försäkrad. I de flesta hemförsäkringar ingår cykel som är lånad eller hyrd via arbetsgivaren och ämnad för privat bruk. Efter att du har polisanmält stölden och fått ersättning från ditt försäkringsbolag införskaffar du en ny, likvärdig cykel hos en av våra cykelleverantörer. Kontrollera alltid med ditt försäkringsbolag vilka villkor som gäller.

Får jag bara använda cykeln till och från jobbet om jag beställer en förmånscykel?

Nej, du får använda cykeln när du vill och vart du vill under den tid du hyr den. Förmånscykeln är en förmån för privat bruk.

Hur erbjuder jag som arbetsgivare förmånscykel till mina anställda?

För att kunna erbjuda förmånscyklar behöver du som arbetsgivare teckna avtal med oss på Personalcyklar. Detta avtal ger dig och dina anställda möjligheten att beställa förmånscykel hos någon av våra leverantörer. Vill du teckna ett avtal? Kontakta oss gärna via formuläret på hemsidan eller via mejl.

Vad kostar det oss som arbetsgivare?

Att erbjuda förmånscyklar till anställda innebär inga extra kostnader för arbetsgivaren. En del arbetsgivare väljer att subventionera erbjudandet för att ytterligare stimulera nyttjande av en cykel. Subventionen är en investering i friskare och mer produktiv personal. Förmånen bidrar också till att attrahera och behålla personal.

Vad innebär det att erbjuda medarbetare en förmånscykel?

Medarbetarna får en mycket aktuell och uppskattad förmån samtidigt som arbetsgivare tar ställning för hållbarhet och hälsa. Många företag söker med ljus och lykta efter konkreta verktyg för sitt hållbarhetsarbete, detta är ett sådant.

Hur går själva beställningen till?

Den anställde beställer själv cykeln via vår portal. När cykeln är beställd ger vi er uppgifter på samtliga avdrag som skall hanteras gentemot den anställde. När avtalen startats faktureras arbetsgivaren månadsvis under avtalsperioden.

Blir det mycket administration för oss som arbetsgivare?

Nej, tjänsten innebär väldigt lite administration, vi på Personalcyklar tar hand om merparten.

Kom i kontakt med oss
Norra Västkustvägen 37A, 237 41 Bjärred
010-4992480 salj@personalcyklar.se